BALC-toernooi

Sinds 2006 wordt er een jaarlijks toernooi in de regio gehouden. De schaakverenigingen van Bakkum, Akersloot, Limmen en Castricum trekken elke herfst naar het strand om het op een zondagmiddag tegen elkaar op te nemen. Een flink deel van de gemaakte verslagen, uitslagen en foto's zijn hieronder terug te vinden.

Han Kemperink
Negende BALC-toernooi bij paviljoen Zoomers

Winnaar: Robert van der Wal
Zondag 9 november speelden 32 schakers van clubs uit de gemeente Castricum met en tegen elkaar om een onofficiële kampioenschap rapid schaak.
Ereprijs het beeld van de "Afrikaanse Denker" en verder andere prijzen uit het assortiment van de wereldwinkel. Verdeeld over 4 groepen in 7 partijen worden de partijen afgewikkeld in de mooie ambiance van de zaal. Schakers die hun dag niet hebben en laatste eindigen gaan toch met een plak exotische chocola naar huis. Ieder zet zich echter in om bij de eersten te eindigen.
Na een korte en gevatte introductie van Bob Bakker zet Han Kemperink het toernooi in gang. Het format zorgt ervoor dat zonder tussenkomst van hen ieder kan aflezen wie de volgende tegenstander is. Dat komt de ongedwongen sfeer tussen de partijen ten goede en de strijd op het bord is er niet minder om. Robert van der Wal laat zien dat hij op dit moment de beste schaker uit Castricum is. Hij weet met doordachte plannen en dus met zetten die er toe doen de tegenstanders in groep A in verlegenheid te brengen. Robert wordt overtuigend winnaar. Ger Holsteijn (sv Castricum) wordt verdienstelijk tweede. In groep B wordt de eerste plaats de laatste ronde in de onderlinge partij beslist in het voordeel van Gerard van Pinxteren (sv Castricum) ten koste van Bert Hollander (Vredeburg) die tweede wordt. Groep C en D worden een prooi voor spelers van Vredeburg, te weten Hidde Ebels en Dick Aafjes. Hier worden Bob Bakker (Bakkum) en in groep D ex aequo Marc Voorwalt (Vredeburg) en Dries Tukker (De Gevallen Koning) tweede.
Volgend jaar is het de 10de keer BALC. De organisatie gaat zich met de voorzitters van de clubs, die dit unieke toernooi financieel mogelijk maken, beraden over de jubileumeditie.

Groep 1rating
Robert van der WalCastricum52133