Elfde BALC-toernooi bij paviljoen Zoomers
BALC-toernooi 2016
De delegatie uit Limmen nam veel prijzen mee!

Winnaar: Thomas Broek
Het aantal aanmeldingen overstijgt het aantal van plaatsen. De accommodatie leent zich, door weer een reorganisatie, uitstekend voor een toernooi met 40 deelnemers. Hulde voor de schakers die op de fiets komen. Binnen is het aangenaam warm, buiten stormt het.

De indeling is gemaakt op basis van (geschatte) rating en een zo goed mogelijke mix per groep met spelers van de verschillende clubs.
In groep A is Wouter Beerse dicht bij de overwinning. Hij speelt zijn beste schaak met weinig tijd op de klok. Bert Hollander verrast weer door nu een derde plaats en een sterke remise tegen Thomas Broek. Thomas wint voor de zevende keer.
In groep B en C winnen Fons Vermeulen en Egbert Kooijman afgetekend. Jos Zonneveld begint met drie nullen. “Eigenlijk hoor ik in deze groep niet thuis”. En sluit af met 4 enen. In groep D was er meer spanning. Bart Schlosser wordt eerste voor Lau Zonneveld die in de laatste ronde Barry Blekemolen verslaat. Arie van Oosterom zegt dat het een beetje meezit en eindigt voor een goed spelende Frank Sluiter. Paul Toby redt de eer voor de Gevallen Koning.
De 10 secondes per zet extra is iets te veel van het goede. Een enkele partij kan zo maar drie kwartier duren. De laatste ronde wordt door een ingreep van de leiding een snelschaakpartij van 5 minuten. Zijn we toch redelijk op tijd klaar. Volgend jaar weer 5 secondes per zet extra.
Bob Bakker verzorgt de prijsuitreiking weer op zijn eigen wijze. Hij vangt aan met het noemen van de 8ste plaats en vereerd die met de traditionele plak chocola. Daarna mogen de winnaars van groep E kiezen uit de door Bob en Han met zorg uitgekozen prijsjes van de Wereldwinkel. Dit om te benadrukken dat het toernooi vooral een gezellige schaakmiddag is voor iedere schaker ongeacht het niveau.
Dank aan de schaakverenigingen die met een financiële ondersteuning dit toernooi mogelijk maken en aan de directie van Zoomers.

Groep ATPR
Wouter BeerseCastricum62180