Zoals hieronder te lezen valt, deed het maximumschakers mee aan deze opnieuw gezellige editie. Of hoe de organisatie het mooi verwoordde: "Bij meer deelnemers zullen degenen met de hoogste rating buiten op het terras moeten spelen."
Voor Vredeburg deed eveneens een recordopkomst mee: – het aantal Limmers was nóg groter – Gijs Pouw (groep F), Bert van Diermen, Marlies Sturk, Sam Alrayes, Yvonne Schol (allen groep E), Barry Blekemolen, Dirk Aafjes, Robin Rommel (D), Hidde Ebels, Remi Aafjes, Sandra Hollander (C), Luc Janssen en Bert Hollander (A). Een deel hiervan ging, soms tot eigen verbazing, met een leuk prijsje naar huis. (Zie de "tortelmeeuwen" op één van de foto's.) Veel dank voor het organiseren!

13e BALC-toernooi weer zeer geslaagd

Winnaar: Thomas Broek
Afgelopen zondag werd bij strandpaviljoen Zoomers voor de dertiende(!) keer het jaarlijkse BALC-schaaktoernooi gespeeld. BALC staat uiteraard voor de beginletters van onze 4 deelgemeentes, en de organiserende schaakverenigingen zijn: "Bakkum", "de Gevallen Koning" uit Akersloot, "Vredeburg" uit Limmen en "Castricum".
Het was een mooie schaakmiddag, al mag je dat als medeorganisator niet zeggen. Buiten helder zonnig en fris en binnen, in deze prachtige locatie, is de thermostaat op 20 graden gezet, al gaat die in de loop van de middag wel oplopen.
Dit snelschaaktoernooi kende een ongekend grote opkomst: maar liefst bijna 50 schakers maakten, al of niet met partners, de tocht naar het zonnige strand. Er werden 7 ronden gespeeld van ruim 20 minuten per partij, dus op zo'n zondagmiddag is er dan voldoende tijd voor nu en dan een kopje thee en vrolijk gekout.
De ambiance leent zich daar natuurlijk ook voortreffelijk voor, want waar elders kun je schaken met zicht op de rollende branding, dollende honden in het zand en kleumende wandelaars, terwijl er geschaakt wordt naast een zacht snorrende open haard met een consumptie onder handbereik?
Zoals altijd was de stemming zeer geanimeerd: hoe later op de middag, dus ook hoe meer kopjes thee, hoe luider werden de vreugde kreten bij een gewonnen partij, en hoe luider ook de teleurstellingsuitingen als het niet zo goed ging. Zo’n uiting is echter snel voorbij, want vrijwel alle schakers vinden op een middag als deze een leuke, spannende partij spelen belangrijker dan het resultaat.
Vanaf de eerste maal dat het toernooi gespeeld werd, worden de door de clubs beschikbaar gestelde prijzen aangeschaft bij "de Wereldwinkel". Ook deze keer was de prijzentafel weer gevuld met een prachtige selectie cadeaus uit de hele wereld. Omdat er één prijsje was op ongeveer elke twee schakers, ging de helft van de deelnemers met iets moois naar huis!
Thomas Broek van Castricum was ditmaal de sterkste, en kreeg de wisselprijs: een heel mooi houten beeld van een Afrikaanse "Denker".
Een ieder, en vooral degenen die nog even bleven "nazitten", was het er wel mee eens:
Volgend jaar weer!

Foto's

De sfeerplaatjes zijn afkomstig van Han Kemperink, Marlies Sturk en Bert Hollander.

Uw webmaster deelt ook trots een deel van het verslag op de site van SV Castricum:

Hans Leeuwerik

In groep A werd Thomas weer kampioen. Han grapte van tevoren dat hij alleen de jaartallen in de prijs laat graveren want de naam staat er al een keer op en lijkt niet aan vervanging onderhevig. Dat snelschaakkanon Thomas (die zelfs ook nog al zijn zetten noteert) wint is bijna een vaststaand gegeven. Zelfs deelname van andere gevestigde 2000+ spelers konden daar niets aan veranderen.
[Met name] Bert van Oudvorst legde het vuur na aan de schenen van Thomas. Het werd uiteindelijk remise na een spannend verloop waarbij Bert de kwaliteit offerde, en Thomas de aanval eerst afsloeg en beter kwam te staan totdat hij de weg wat kwijtraakte en Bert misschien nog wel winstkansen had. Toch was Bert blij met zijn halve punt en samen met die andere Bert (Hollander) – die met een bescheiden rating in dit veld zeer goed voor de dag kwam – pakten zij de andere podiumplaatsen in Groep A.

Groep ARating
Bert van OudvorstCastricum1913