BALC-toernooi

Sinds 2006 wordt er een jaarlijks toernooi in de regio gehouden. De schaakverenigingen van Bakkum, Akersloot, Limmen en Castricum trekken elke herfst naar het strand om het op een zondagmiddag tegen elkaar op te nemen. Een flink deel van de gemaakte verslagen, uitslagen en foto's zijn hieronder terug te vinden.

Han Kemperink
Eerste BALC-schaaktoernooi

Winnaar: Thomas Broek
Zondagmiddag – 15 oktober – heeft het eerste BALC-schaaktoernooi plaatsgevonden bij strandpaviljoen Albatros. Een manifestatie georganiseerd door leden van de gezamenlijke schaakverenigingen Bakkum, de Gevallen Koning (Akersloot), Vredeburg (Limmen) en Castricum. Na een humorvol en inspirerend woordje van Wim Pool kruisten 36 schakers van vier verenigingen de degens in zeven rapidpartijen van een half uur.
De vijf groepen waren op rating en herkomst van vereniging ingedeeld. Ieder kon de uitslag invullen en de volgende tegenstander zoeken. De toernooiformule zorgde voor spanning op het bord en contacten en ontspanning ernaast. En dat in vier productieve uren. Het ging niet alleen om te zien wie de sterkste rapidspeler van het toernooi of van de groep was, maar ook om elkaar beter te leren kennen. En dat is zeker gelukt, geholpen door de sponsor Corus en Fred Nota en met verrassende prijzen uit de wereldwinkel.
Winnaar van groep 1 en beste rapidschaker van Castricum werd Thomas Broek, omdat hij won van Fons Vermeulen, die eervol tweede werd. Thomas mocht 'de Denker' uit Ghana als wisseltrofee even aanraken, die nu te zien is in De Albatros. Winnaars van de andere groepen werden Han Duinker, Adri Twisk, Toon Hollander en Peter Smits.

Spannende partijen schaak in een ontspannen sfeer