Succesvolle simultaan van Karel van der Weide

De laatste vrijdag van het schaakseizoen werd afgesloten met een mooie avond: grootmeester Karel van der Weide reisde af naar Limmen om een simultaan tegen onze leden te spelen. We hebben ons goed verweerd en wisten zelfs tot een behoorlijk succesvolle 5 punten te komen! Hieronder vind je het verslag, de persoonlijke uitslagen, foto's van de avond en partijfragmenten.

Geen makkie voor grootmeester

Op vrijdag 3 juni vond de seizoenafsluiting bij Schaakvereniging Vredeburg plaats. Zoals de traditie, die in het laatste decennium is ontstaan, voorschrijft, was een topschaker uitgenodigd voor een simultaansessie. Ditmaal was het grootmeester Karel van der Weide die het tegen maar liefst 25 tegenstanders tegelijk opnam.
Van der Weide behaalde in 2003 de grootmeestertitel, maar hij heeft zich op het schrijven toegelegd en is de laatste jaren minder actief achter het bord. Niettemin wist de grootmeester een score te behalen van tachtig procent. Hij won achttien partijen, speelde tegen vier tegenstanders remise en verloor drie maal. Andersom geredeneerd: er waren toch zeven Vredeburg-spelers die niet door de grootmeester werden weggeschoven en derhalve een memorabel resultaat boekten. Tegen Bert van Diermen speelde Van der Weide de dame een fractie te snel naar een verkeerd veld. Van Diermen sloeg de dame, waarna Van der Weide hoofdschuddend opgaf. Bert Hollander wist met een listige manoeuvre met een paard een vijandige toren op te sluiten en won ook onmiddellijk. De fraaiste overwinning was voor Sam Alrayes: via een briljant torenoffer wist hij winnend een pion naar de overzijde te loodsen. Bob Stolp scoorde een keurig half punt. Van der Weide accepteerde zijn remiseaanbod: in een gesloten stelling was er aan beide zijden onvoldoende aanvallend perspectief. Ook Ed Stolp was goed voor een half punt... Zelfs een zogenaamde 'plusremise'. In het middenspel veroverde Stolp een kwaliteit, maar omdat de weg naar winst nog lang en lastig was, stelde Stolp zich tevreden met remise. Van der Weide gaf aan het aanbod niet te kunnen weigeren. Barry Blekemolen verloor weliswaar twee lopers tegen een toren, maar verdedigde zich vervolgens dusdanig kundig dat Van der Weide – laat op de avond – instemde met een puntendeling. Wim van Dijk was last man standing. Hij bereikte een eindspel met dame en koning, tegen dame, loper en koning. Omdat voortdurend dameruil dreigde en met een koning en loper tegen een kale koning niet te winnen valt, was de remise onontkoombaar. Zo kwam er een einde aan een prachtige schaakavond en een mooi seizoen. De borden en stukken komen in september weer tevoorschijn!

Alle uitslagen per persoon

25Karel van der Weide-Nico Pepping1 - 0
Eindstand:20 - 5

Foto's van de simultaan

Klik op één van de foto's om ze allemaal in het groot te bekijken, eventueel via een diavoorstelling. Gemaakt door Bert, Bert, Robin, maar vooral Marlies.

Bijzondere partijen

Zoals in het verslag te lezen waren er leuke successen te noteren. Hieronder enkele slotstellingen, wie weet volgen er nog meer evenals uitgebreidere analyses. Klik op het blauwe icoon rechtsonder om zetten te proberen en zie wat de computer ervan vindt.

Aankondiging

Schaakgrootmeester Van der Weide naar Vredeburg
Karel van der Weide

Bij Schaakvereniging Vredeburg uit Limmen is een traditie ontstaan om het schaakseizoen af te sluiten met een simultaansessie door een topspeler. Eén schaker – maar wel een heel goede – neemt het dan op tegen alle aanwezige leden van de vereniging en speelt op zo’n dertig borden tegelijk. Het levert veelal memorabele avonden op, met voor de Limmers meestal een nederlaag, maar een enkele keer lukt het één van de deelnemers om te stunten met een remise of zelfs een zege. In de afgelopen jaren bezochten onder meer voormalig Nederlands kampioenen Dimitri Reinderman en Zhaoquin Peng de speelzaal aan de Dusseldorperweg, net als de Georgische grootmeester Karel van der Weide, de Noord-Hollandse topper Manuel Bosboom en supertalent Hing Ting Lai. Voor de versie van 2020 contracteerde Harold Ebels, voormalig secretaris van SV Vredeburg, de Amsterdamse grootmeester Karel van der Weide. Door de Corona-maatregelen kon het geplande simultaan zowel in 2020 als in 2021 echter niet doorgaan. Ebels heeft de afspraken met Van der Weide al die tijd warm gehouden en is blij dat het er op 3 juni 2022 dan eindelijk van kan komen. Ook verenigingsvoorzitter Jan Brantjes kijkt uit naar het simultaan: "onze leden vinden het altijd een heel leuke manier om het seizoen af te sluiten en voeren onderling een strijd wie het het langst volhoudt". Karel van der Weide (1973) behaalde in 2004 de grootmeesterstitel. Op dat moment was hij één van de sterkste spelers van het land. Zijn Elo-rating scoorde boven de 2500 punten. In 2008 besloot Van der Weide om niet meer aan competities en toernooien deel te nemen en zich toe te leggen op het schrijven. Uiteraard is de schaaksport zijn belangrijkste onderwerp van analyse en publicatie. Van der Weide is bekend van de rubriek 'Combineren' die hij verzorgt voor Schaakmagazine. Ook als schaaktrainer heeft Van der Weide zijn sporen verdiend.

Inleiding Verslag Uitslagen Foto's Partijen Aankondiging